Schiphol is vol, maar we willen wel allemaal graag lekker ver op vakantie met het vliegtuig. Daar is een oplossing voor bedacht: het vliegveld bij Lelystad flink uitbreiden en oppimpen, om lekker daar vandaan naar die mooie vakantiebestemmingen te vliegen.

Er zit alleen één addertje onder het gras: het luchtruim boven Nederland is ook vol, dus er is eigenlijk helemaal geen plek voor deze vliegtuigen. Daarom gaan ze een stuk lager vliegen dan de al bestaande vluchten: bij Wageningen tussen de 2,5 en 3 km boven ons. Om botsingen te voorkomen.

Mooi als je als blije vakantieganger bij het raampje zit, maar minder als je bij zo’n vliegroute in de buurt woont. Want de Airbussen en Boeings maken een enorm lawaai, één van de redenen dat ze normaal minimaal 6 km hoog vliegen.

16 laagvliegende vliegtuigen per dag

Ondertussen is duidelijk geworden dat boven Ede, Bennekom en Wageningen niet alleen vertrekkende vliegtuigen zullen vliegen: je komt straks over deze route ook terug van vakantie. Dit stond in een brief van staatssecretaris Sharon Dijksma aan de gemeente Ede.

Dat zou betekenen dat vanaf april 2019 er elke dag tussen 6 uur ‘s ochtends en 11 uur ‘s avonds zo’n 16 lage vliegtuigen over Wageningen komen. Voorlopig dan. Want de planning is dat er elk jaar zo’n 2.000 vluchten bijkomen tot zeker 10.000 vluchten van en naar Lelystad in 2023. Daarna moet het vliegveld uiteindelijk groeien naar 45.000 vluchten per jaar.

Kaartje met de vliegroute FL 090 over Ede en Bennekom en vlak langs Wageningen.
De vliegroutes van en naar Lelystad over de Veluwe. FL090 komt vlak langs Wageningen.

Fouten in het onderzoek naar de gevolgen

Actiegroep HoogOverijssel was er al achtergekomen dat er meer vliegtuigen over Gelderland en Overijssel zouden vliegen dan op papier stond. En dat het onderzoek naar de gevolgen van dit nieuwe vliegtuigverkeer uit was gegaan van die te lage aantallen, dus niet klopte.

Bovendien zou een andere aanname in dat onderzoek ook niet goed zijn. Deze vliegtuigen vliegen volgens de actiegroep namelijk helemaal niet stationair zoals in het onderzoek staat, maar op vol motorvermogen omdat ze lang op dezelfde hoogte vliegen. En dan maken ze veel meer lawaai.

Hun protest tegen deze fouten blijkt succes te hebben, want Dijkstra liet deze week weten dat ze het onderzoek gedeeltelijk over laat doen.

Herinrichting luchtruim

Als het goed is, dan zijn we vanaf 2023 weer verlost van de laagvliegers. De regering hoopt dat de indeling van het luchtruim dan zo is aangepast, dat alle vliegtuigen boven de 6 km kunnen vliegen.

Petitie

Gaat alles door zoals gepland, dan zullen er vanaf april 2019 heel wat laagvliegende vliegtuigen over de Veluwe komen, niet alleen over Wageningen. Niet mee eens? Dan kun je de petitie Red de Veluwe – aanvliegroute naar Lelystad kan hoger, móet hoger tekenen.

Of geef je mening rechtstreeks aan de overheid via deze pagina van Overheid.nl. Dat kan nog tot en met 2 november.

 

 

Reactie